TRENING UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH - TUS

NA CZYM POLEGA TUS

Trening Umiejętności Społecznych jest skierowany jest do dzieci i młodzieży, które wykazują trudności w:

  • relacjach z rówieśnikami
  • właściwej samoocenie
  • przyjmowaniu asertywnej postawy
  • rozpoznawaniu własnych potrzeb
  • określaniu i radzeniu sobie z emocjami.

W zajęciach mogą brać udział Dzieci:

 

  • przejawiające trudności w rozumieniu relacji oraz sytuacji społecznych
  • nieśmiałe
  • mające problem z rozwiązywaniem konfliktów
  • mające trudność z radzeniem sobie z porażką
  • potrzebujące treningu w zakresie nawiązywania i utrzymywania relacji
  • mające problem z przestrzeganiem zasad i granic
  • wymagające doskonalenia innych obszarów odpowiedzialnych za budowanie komunikacji oraz relacji.
Dzięki zajęciom w ramach TUS, Dzieci doskonalą umiejętność budowania relacji z rówieśnikami poprzez wykorzystanie zdobytych doświadczeń z zakresu komunikacji społecznej oraz coraz większej świadomości emocjonalnej. Ważnym elementem zajęć jest trenowanie nowych, społecznych umiejętności w codziennym życiu.

JAK PROWADZĘ ZAJĘCIA

SPOTKANIE Z RODZICAMI

Współpracę zaczynam od spotkania z Rodzicami, podczas którego:

  • określamy obszary deficytowe wymagające treningu
  • zdobywam informację o Dziecku
  • poznaję potrzeby i oczekiwania Rodziców
  • wyznaczamy cel treningu
  • określamy zasady współpracy
  • odpowiadam na pytania Rodziców
Na podstawie spotkania z Rodzicami powstaje indywidualny program zajęć dostosowany do  do aktualnego etapu rozwoju Dziecka

ZAJĘCIA INDYWIDUALNE

Zajęcia z Dzieckiem rozpoczynam od spotkań indywidualnych, podczas których Dziecko uczy się rozpoznawać i nazywać emocje, a także poznaje podstawowe zasady współpracy grupowej.
Celem zajęć indywidualnych jest wypracowanie z Dzieckiem postawy oraz umiejętności, które pozwolą mu na swobodny kontakt w małej grupie, w której będzie czuło się bezpiecznie i swobodnie na tyle by poszerzać swoje doświadczenia.

Zajęcia indywidualne skierowane są również do Dzieci, które podczas pracy potrzebują szczególnie dużo spokoju, szybko ulegają przebodźcowaniu lub wymagają skupienia uwagi na ich indywidualnych potrzebach. 

ZAJĘCIA GRUPOWE

Dzięki zajęciom grupowym Dzieci doskonalą umiejętności społeczne zdobyte podczas zajęć indywidualnych. Uczą się szanowania nie tylko swoich potrzeb, ale również perspektywy, uczuć oraz potrzeb innych.

Mają większe predyspozycje aby przyjąć asertywną postawę pozwalającą zadbać o swoje potrzeby i uszanować potrzeby rówieśników. Lepiej radzą sobie w sytuacjach problemowych, zdobywają odwagę do podejmowania nowych wyzwań.

Długość treningu zależy od indywidualnych potrzeb Dzieci oraz tempa pracy grupy, zwykle zajęcia trwają od 45-90 minut. Zajęcia odbywają się w grupie 2-4 uczestników w podobnym wieku. 

ZAJĘCIA W SALI

Większość zajęć odbywa się w kameralnej sali, w której Dzieci mogą się poczuć swobodnie i komfortowo. W zależności od tematyki do pracy wykorzystuję:

  • elementy arteterapii – pracę z rysunkiem, rękodziełem, muzyką
  •  karty pracy – przygotowane zgodnie z możliwościami oraz preferencjami Dziecka
  • odgrywanie scenek – podczas zajęć grupowych Dzieci ćwiczą nabyte umiejętności
  • teatrzyki – obrazujące Dzieciom pewne sytuacje, zachowania czy emocje
  • burze mózgów – podczas, których Dzieci same poszukują najlepszych rozwiązań

ZAJĘCIA W PLENERZE

Kiedy Dzieci nabiorą już pewności siebie oraz podstawowych umiejętności przychodzi czas na wykorzystanie ich w praktyce, dlatego część zajęć odbywa się poza salą. Umiejętności będziemy ćwiczyć między innymi:

  • na pobliskim placu zabaw, gdzie będzie czas na swobodą zabawę
  • w restauracji lub kawiarni, doskonaląc zasady zachowania podczas jedzenia
  • w środkach transportu publicznego, ucząc się zachowania w miejscu publicznym
  • w sklepie robiąc zakupy i ucząc się uprzejmości wobec innych
  • oraz w innych miejscach zgodnie z potrzebami oraz pomysłami Dzieci.

© 2023 All Rights Reserved.

Przewiń na górę